un gand... doua ganduri...

"Daca ai indragit Muntele, nu cauti doar teluri deosebite si trasee foarte grele. Acelasi pret pot avea zilele cand, hoinar acolo sus, incerci sa redevii o modesta particica din natura, echilibrat si simplu, asimiland cu toate simturile armonia si linistea inconjuratoare" (Ionel Coman)
Descărcare topo-uri:

Pentru descărcarea topo-urilor traseelor de alpinism la rezoluţie mare trebuie accesată pagina "alpinism şi escaladă - descrieri si schiţe", iar de acolo se acceseaza linkul "topo" din dreptul traseului dorit. Odata deschisa imaginea se dă clic dreapta cu mouse-ul si se selecteaza "save image as"

duminică, 5 mai 2013

Csipkes (5A, 5lc,7+, 6+Ao) - Cheile Turzii

Csipkeş şi Turnul Ascuţit

Cheile Turzii ne-au lăsat o impresie foarte plăcută în urmă cu un an, cînd am ajuns prima oară acolo pentru o minivacanţă de 1Mai aşa că şi anul acesta am programat o mică tură în aceste chei. După ce l-am pescuit pe Mihai din gara Brasov am plecat la ceas de seară spre Turda apoi spre locul unde campasem şi anul trecut.

De data aceasta dezamăgirea a fost mare. Locurile unde campasem erau invadate de turişti zgomotoşi şi colac peste pupăză, din nişte boxe imense răsuna duios o muzică psiheadelică bum! bum! scîîîîrţţţţ! bum! bum! giiiiiii! Toată noaptea. Da. Pînă dimineaţă. Am avut tot soiul de ganduri negre. De la cum aş putea arunca în aer staţia de amplificare pînă la cum aş tăia cu drujba boxele.
A trecut şi noaptea.

Ne-am trezit mai mult obosiţi decît odihniţi şi am plecat să refacem traseul Turnul Ascuţit făcut cu un an în urmă şi pe care voiam s-o duc şi pe Angi. Zis şi făcut. De această dată pasul din prima lungime nu mi s-a mai părut aşa de greu şi am reuţit să-l trec la liber apoi toată căţărarea a fost cît se poate de frumoasă. Eram a treia sau a patra echipă, iar după noi veneau Mihai şi Dana. Turnul Ascuţit a fost plin de căţărători în ziua aceea.

În penultima lungime ne-a prins şi o ploicică de vară, de-asta scurtă şi vioaie. Dar, spre surpriderea mea, stînca era destul de aderentă chiar şi udă aşa că nu am avut niciun fel de probleme în a termina traseul.

Reveniţi la corturi primim un telefon de la Daniela Bazacliu cum că a auzit ea c-am fi prin preajmă. Nu de alta, dar şi ei erau prin zonă aşa că ne dăm întîlnire şi, alături de ei, căutăm să punem corturile cît mai departe de sursa de zgomot.

Seara ne strîngem la o vorbă şi aşa, din una în alta, Dana şi Gabi Baza ne recomandă să facem traseul Csipkes. Ne dau şi detalii despre paşi, asigurari, intrare aşa că deja sunt hotărît. Duminică vom urca pe Csipkes.

CSIPKES

Traseul Csipkes din Colţul Crăpat are 5 lungimi de coardă, este cotat cu gradul 5A şi are pas de 7+ în a doua lungime. Şi, lucru destul de important pentru noi, este bine asigurat. Dar ce zic eu bine!! Este foarte bine asigurat. Vorba lu' Baza:" Dacă vrei poţi să-l urci fără să atingi stînca".

Pentru mine a fost unul dintre cele mai frumoase trasee de căţărare, desfăşurîndu-se pe o faţă uşor căzută presărată cu alveole, dar, mai ales, cu riglete. Are paşi deosebit de frumoşi care mi-au ieşit la liber(adică fără să folosesc scăriţe sau trasul de bucle).

Coltul Crapat

Apropiere: trebuie să se ajungă în partea superioară a Crestei Sanşil fie prin vîlcelul cu grohotiş din stînga acesteia fie prin pădurea din dreapta rîului Hăşdate, pe o potecă marcată ce trebuie părăsită la un momentdat. Varianta aceasta este utilă celor ce o cunosc, noi ştiind-o de anul trecut cînd am folosit-o ca variantă de retragere dn Creasta Sanşil.
Pe vîlcelul ce separă Colţul Crăpat de Creasta Sanşil, cam la 20m sub nivelul la care se termină creasta, se poate observa o potecuţă pe care trebuie s-o urmăm pentru a ajunge la baza Colţului Crăpat. Undeva pe la baza acestuia este scris cu vopsea roşie numele traseului. Destul de şters, totuşi. Atenţie, în dreapta acestuia se află o altă linie de asigurări ce face parte dintr-un traseu neterminat, iar mai jos de Csipkes, spre stînga, se află o linie de spituri cu urechile scoase ce fac parte din traseul "Călătorie Psiheadelică".

Toate regrupările din traseu au fost echipate cu două spituri. Lungimile sunt foarte bine asigurate cu pitoane.

schita csipkes
Topo Csipkes

LC1 - Pleacă pe o faţă înclinată presărată ici-colo cu ierbotenii. Urcăm pe aceasta vreo 8 metri apoi diagonal stînga pînă atingem faţa uşor căzută de mai sus loc unde facem o traversare ascendentă spre stînga apoi vertical pe o faţă uşor căzută folosindu-ne de alveole si riglete. Regruparea e pe un mic praguleţ. Lungime estimată la 35m.

LC2 - plecă spre stînga apoi urcă puţin după care se continuă spre dreapta spre un fel de miniarcadă. De aici continuăm diagonal stînga pe o faţă spălată cu prize puţine. După vreo 4m de urcat ascendent stînga ajungem în pasul cheie, cotat cu 7+. După trecerea acestuia urcăm vertical cîţiva metri apoi ne orientăm ascendent dreapta spre regrupare. Regrupare incomodă, mai mult în ham. Lungime estimată la 30m.

Dana pe LC2

LC3 - Pleacă uşor stînga apoi vertical după care deviază foarte uşor spre dreapta. Urcă alţi cîţiva metri apoi diagonal stînga vreo 10metri spre regruparea aflată pe un un tăpşan lîngă un copăcel, la baza unui diedru căzut. Lungime estimată la 25m.

LC3

In LC3

Dana pe LC3

Aurel Vlaicu

LC4 - Urmează spre dreapta un diedru căzut apoi o traversare dreapta de cîţiva metri peste o faţă căzută după care urcăm spre un mic tăvănel. Tăvănelul se trece uşor, dar cu foarte mare atenţie la bolovanii instabili în cazul în care se mai află vreo echipă mai jos. După trecerea tăvănelului se continuă pe un diedru fisură vreo 15 metri apoi se traversează uşor dreapta spre un prag unde se află şi regruparea. Lungime estimată la 30m.

Diedru cazut din LC4 si Angi sub tavanel

LC4

LC4  privita din R4

LC5 - Se pleacă în stînga regrupării pe o fisură verticală de 6-7 metri apoi se urcă ascendent dreapta o faţă ceva mai tehnică după care se prinde un horn fisură ce duce spre o zonă de iarbă pe care urcăm vreo 10metri pînă pe o brînă mare. Regruparea se află pe un perete spre stînga la două spituri. Lungime estimată la 30m.

Finalul LC5

Retragere: Se urcă prin dreapta regrupării, pe trepte de iarbă, pînă pe vîrf de unde se contiuă pe creastă, uşor descendent. La vreo 8metri dăm de staţia de rapel formată din două spituri legate cu lanţ. De aici putem face un rapel de 55m în spatele Colţului Crăpat sau două rapeluri mai mici folosind ca punct intermediar o altă staţie de rapel ce deserveşte şi nişte trasee de escaladă aflate în spatele colţului. După rapel se coboară pe vîlcel pînă la baza colţului apoi în jos pe un vîlcel larg, dar, atenţie, se părăseşte vîlcelul vreo 30m mai jos urcînd spre dreapta pe o potecă ce trece peste o limbă de grohotiş şi care duce spre un fel de şa. De aici continuăm coborîrea pe poteca foarte bine conturată pînă ce ajungem la un grohotiş cu bolovani mari. Coborîm pe acesta şi în partea de jos urmăm o potecuţă spre dreapta, potecă ce ne duce în firul cheilor.

Mihai in statia de rapel

Valcelul pe care se coboara, poteca cu grohotis si saua in care se iese

Valcelul de pe care am coborat

Creasta Hans Gora

Coltul Crapat si valcelul de retragere din spatele lui.

Creasta Turnului Ascutit

Traseul Csipkeş rămîne unul dintre cele mai frumoase trasee pe care am urcat pînă în prezent şi pentru a carui recomandare mulţumesc echipei Dana&Gabi Baza.