un gand... doua ganduri...

"Daca ai indragit Muntele, nu cauti doar teluri deosebite si trasee foarte grele. Acelasi pret pot avea zilele cand, hoinar acolo sus, incerci sa redevii o modesta particica din natura, echilibrat si simplu, asimiland cu toate simturile armonia si linistea inconjuratoare" (Ionel Coman)
Descărcare topo-uri:

Pentru descărcarea topo-urilor traseelor de alpinism la rezoluţie mare trebuie accesată pagina "alpinism şi escaladă - descrieri si schiţe", iar de acolo se acceseaza linkul "topo" din dreptul traseului dorit. Odata deschisa imaginea se dă clic dreapta cu mouse-ul si se selecteaza "save image as"

duminică, 26 aprilie 2015

Traseul Cotofana 3LC, 7/7+

Ce poate face omul cand se întoarce la patru dimineaţa de la o nuntă, frînt de oboseală?! Pune ceasul să sune la ora şapte căci pleacă la cocoţ pentru a face un traseu "de duminică".

Plec alături de Mihai, Dana, Cosmin şi Angi spre Peretele Animalelor pentru a parcurge un traseu la care mă gîndeam de multă vreme şi care era cam ultimul "animal" neparcurs.

Ajunşi la baza peretelui, suntem luaţi prin surprindere de numărul mare de căţărători din perete. Practic, cu excepţia Coţofenei, toate traseele erau ocupate de cel puţin o echipă.

Mihai şi Dana se vor duce pe Mielul cel Blînd în timp ce eu, Angi si Cosmin, vom parcurge traseul Coţofana, cel mai din dreapta traseu din Peretele Animalelor.

Traseul are trei lungimi de coardă, cu pasul cheie în ultima lungime, şi top comun cu Mielul cel Blînd.

Poiana Inului a devenit Poiana Graului
Coţofana, 3LC, 7/7+

schita cotofana
topo traseul cotofana

LC1 - Pleacă vertical, ca mai toate traseele din acest perete, printr-o zonă ceva mai buruienoasă. In cazul celor ce folosesc corzi sau semicorzi de 60m, este recomandat ca secundul să urce încă cîţiva metri de la locul unde este scris numele traseului, pînă la un copac măricel, aflat diagonal dreapta. Asta pentru că se poate ajunge la baza arcadei, la o regrupare cu spit, după fix 60m.

Aşadar, plecăm de la copac vertical, peste praguri acoperite cu pămînt şi iarbă, orientîndu-ne foarte uşor spre dreapta. Urmărim linia de pitoane care, la vreo 10-15m, deviază spre stînga ajungînd la o regrupare intermediară formată din două pitoane legate cu cordelină. Deasupra avem o faţă lipsită de prize, aşa că vom continua diagonal stînga, peste praguri mari, încă cîţiva metri. Continuăm vertical ajungînd la o porţiune cu un mic pas de 6/6+ ajungînd, mai sus de acesta, la o brînă de iarbă. Parcurgem brîna spre dreapta, vreo opt metri, pînă la regruparea de la baza arcadei, regrupare solidă, cu două spituri şi un piton.

Lungimea are 60m întinşi, dacă secundul urcă la ultimul copac mare, şi un grad estimat la 6/6+ puţin înainte de brînă

dreapta sus- copacul de la care se fac 60m pana la regruparea pe spituri

pe LC1

in dreptul primei regrupari intermediare

prima regrupare intermediara

pragurile de pe LC1

intrarea pe brana

brana ce duce spre regruparea de sub arcada

Laura in Pantera Roz

LC1

Angi ajungînd pe brîna
In R1

LC2 - Pleacă spre baza arcadei continuînd pe diedrul format de aceasta. Fisura formată de diedru şi prizele bune de la picioare ne ajută să urcăm lejer spre curbura arcadei, traversînd apoi spre stînga, pe sub aceasta. Arcada, deşi pare impresionantă, are prize inverse sănătoase, iar la picioare găsim suficiente prize bune, fiind mult mai uşor de parcurs decît pare la prima vedere. La capătul arcadei urcăm pe un diedru vertical de gradul 6+, cu prize mai puţine pe partea stîngă, dar cu prize mari pe dreapta. După 30m regrupăm incomod la două spituri şi două pitoane.

Arcada din LC2

Mihai in Mielul cel Bland

Cosmin si Angi pe diedrul final din LC2

Veselie in pereti

Angi pe hornul final din LC2.

LC3 - Din regrupare continuăm orizontal stînga, peste o zonă lipsită de prize, spre un piton bătut la vreo doi metri. Inaintea acestuia se află un buzunar zdravăn pe care, dacă suntem mai lungi în braţe şi ne întindem bine, reuşim să-l prindem. Odată asigurat acest piton se trece tot spre stînga spre o mică fisură ce formează o muchie pronunţată dincolo de care sunt prinse într-o clepsidră cîteva bucle de coardă. Ţinînd cu dreapta această muchie ne întindem spre stînga cît putem de mult prinzînd o alveolă bună, trecînd astfel peste pasul traseului, pas cotat cu 7/7+. Dacă eşti mai mic în braţe se pot folosi buclele de coardă lăsate special în perete.

Odată trecut acest pas şi asigurat cel de-al doilea piton traseul urcă vertical ajungînd la vreo 8-10m mai sus la o surplombă asigurată cu două pitoane. Trecem surplomba diagonal stînga, pas cotat cu 6+/7-, continuînd tot spre stînga pe sub o arcadă mare. Inersectăm traseul Mielul cel Blînd pe care continuăm, printr-un horn final, pînă la ultima regrupare.

Lungimea are 35m şi pas estimat la 7/7+, dar dacă eşti o persoană înaltă şi cu braţe lungi gradul poate fi mai mic.

LC3

primul piton de pe LC3 si alveola de la dreapta lui

buclele de coarda ce pot fi de ajutor unora

o incercare nereusita de a trece pe deasupra

moment artistic

surplomba din LC3

traversarea stînga si intersectia cu Mielul cel Bland

Cosmin si Angi in R2

Retragerea: Cu corzi de 60m se poate face din doar două rapeluri folosind ca punct intermediar R2 din Mielul cel Blînd sau, 5 metri mai jos şi spre stînga, R2 din Pantera Roz.

primul rapel.

Eu am încercat să trec peste pasul cheie al traseului folosind nişte alveole aflate la vreo doi metri deasupra primului cui, dar după cîteva minute de trudă mi-am dat seama ca nu pot fenta trecerea orizontală de mai jos aşa că am fost nevoit să cobor. Deci pe acolo nu era loz cîştigător, cel puţin pentru mine.

În regruparea finală ne-am întîlnit cu Mihai şi Dana care terminau şi ei traseul aşa că am rapelat unii după alţii, iar de aici am plecat spre casă bucuros că o zi pe care o credeam "moartă" s-a terminat atît de bine.

a fost o zi faina

Verificarea si inventarierea echipamentului

Multumiri Laurei Beje si lui Cosmin Pobleanu pentru fotografiile puse la dispoziţie